Co-curated with / Ko-kuratiert mit: Fanti Baum, Marie Beckmann, Miriam Bettin, Nadine Droste, Elena Frickmann, Désirée Hailzl, Marenka Krasomil, Clare Molloy, Carolin Schulz, Milan Ther, Yanna Varbanova
As part of the retrospective Hélio Oiticica. The Great Labyrinth at MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main, the Palmengarten will show three outside installations by the Brazilian artist. In one of the pavilions Penetrável PN 14 a performance and film program will present interventions by contemporary artists. Hélio Oiticica (1937–80) is regarded as one of the pioneers of participatory art. In the early 1960s he developed strategies in order to open new socio-political perspectives within art. He understood his role as a constructor of materiality, color, time, space and situations. The prin ciple of the proposition is a reoccurring concern throughout Oiticica‘s oeuvre. His large-scale installations (Penetráveis) enable new spaces of perception and interaction to emerge through their specific aesthetic and architectural qualities. For the performance and film program students of Curatorial Studies have invited twelve young international artists and art collectives to develop propositions which engage with the installation Penetrável PN 14 at Palmengarten. Site specific propositions ranging from experiments with sound, language and dance, to projections, salon evenings and guided tours have emerged from this process. The new works draw diversely on Hélio Oiticica’s concepts and ideas, translating them into the present day. On three of the dates, the performances will be accompanied by a film program. Here, films and videos from contemporary artists will be shown alongside those of Oiticica’s peers Charles Simonds and Jack Smith.
Im Rahmen der Retrospektive Hélio Oiticica. Das große Labyrinth im MMK Museum für Moderne Kunst Frankfurt am Main zeigt der Palmengarten drei begehbare Außeninstallationen des brasilianischen Künstlers. In einem der Pavillons, Penetrável PN 14, findet ein Performance- und Filmprogramm mit Interventionen zeitgenössischer Künstler statt. Oiticica (1937–80) gilt als Vorreiter der partizipativen Kunst. In den frühen 1960er-Jahren entwickelte er Strategien, um neue gesellschaftspolitische Perspektiven in der Kunst zu eröffnen. Er verstand sich als Konstrukteur von Materialität, Farbe, Zeit, Raum und Situationen. Das Prinzip der Proposition, des Vorschlags, ist eine wiederkehrende Überlegung in seinem Schaffen. Oiticicas raumgreifende Installationen (Penetráveis) eröffnen durch ihre ästhetischen und architektonischen Qualitäten besondere Räume der Wahrnehmung und Interaktion. Für das Performance- und Filmprogramm haben Studierende des Studiengangs Curatorial Studies zwölf junge, internationale Künstler und Künstlergruppen eingeladen, sich mit dem Penetrável PN 14 im Palmengarten auseinanderzusetzen. Entstanden sind ortsbezogene Propositionen: Experimente mit Sound, Sprache und Tanz, Projektionen, Salonabende und Begehungen. Diese knüpfen an Oiticicas Konzepte und Ideen an und übersetzen sie in die heutige Zeit. An drei Abenden werden die Performances von einem Filmprogramm begleitet. Hier treffen Filme und Videos von aktuellen Künstlern auf filmische Werke von Oiticicas Zeitgenossen Charles Simonds und Jack Smith.