September 15 – November 4, 2016
Natascha Sadr Haghighian creates works that manifest themselves in large-scale installations, video and audio works, but also in performative interventions in public space or through texts, and thus make it possible to experience alternative forms of knowledge, political scopes and boundaries of action as well as social limitations. The investigation of both socio- and technoculturally conditioned viewing patterns and conventions as well as of the militarization of civil structures thereby are recurring motifs. With her exhibition at Neuer Berliner Kunstverein, Natascha Sadr Haghighian carries forward these interests by choosing a new application for image correction as her central subject of investigation. Whereas applications such as Skype entail the phenomenon of a parallax, in which gazes are missing each other, the application CatchEye detects faces within a video and aligns the eyes so that people seem to look directly into the camera. Developed by the Swiss Federal Institute of Technology (ETH) Zurich and the Israel Institute of Technology (Technion), CatchEye is based on technologies that were developed in close connection with military research and have found their way into commercial use. In the laboratory-like exhibition space, the software operates on computer monitors that are implanted into a sculptural spinal taxidermy. Resembling the anatomy of an oversized mouse, the technomorphic form is evocative of genetically modified creatures such as the Vacanti mouse or the OncoMouse™. The OncoMouse™ (cancer mouse) gained notoriety as the first transgenic, patent-protected mammal. In this sense, onco-mickey-catch also embodies the dissolution of boundaries between the body and technology and, in a new way, puts up forms of human self-understanding and notions of social relations for discussion.
Natascha Sadr Haghighian (b. 1970 in Berlin) is a choreographer, performer, filmmaker and producer. She studied film and media art at the Academy of Media Arts Cologne with Valie Export and at the School of the Art Institute of Chicago with Lin Hixson, as part of a DAAD scholarship. She co-founded the Berlin drama and performance group machina eX and is a founding member of Fernwärme, a performance program of the project space Ausland, Berlin. (This biography was created by bioswop.net.)
Natascha Sadr Haghighian schafft Arbeiten, die sich in großräumigen Installationen, Video- und Audioarbeiten, aber auch in performativen Interventionen im öffentlichen Raum oder durch Texte manifestieren und dadurch alternative Wissensformen, politische Handlungsspielräume und -grenzen sowie gesellschaftliche Limitierungen erfahrbar machen. Die Untersuchung sowohl von sozio- und technokulturell bedingten Sehgewohnheiten und Blickregimen als auch der Militarisierung von zivilen Strukturen bilden dabei wiederkehrende Motive. Mit ihrer Ausstellung im Neuen Berliner Kunstverein führt Natascha Sadr Haghighian diese Interessen fort, indem sie eine neue Applikation zur Blickkorrektur als zentralen Untersuchungsgegenstand wählt. Während es bei Anwendungen wie Skype zum Phänomen der Parallaxe kommt, bei dem sich die Blicke verfehlen, erkennt die Applikation CatchEye Gesichter im Video und richtet die Augen so aus, dass die Personen direkt in die Kamera zu blicken scheinen. Entwickelt von der Eidgenössischen Technischen Hochschule (ETH) Zürich und dem Israel Institute of Technology (Technion), basiert CatchEye auf Technologien, die in enger Verschränkung mit militärischer Forschung entstanden sind und ihren Weg in den kommerziellen Gebrauch gefunden haben. Im laborähnlichen Ausstellungsraum operiert die Software auf Computermonitoren, die in einem skulpturalen Tierrückenpräparat implantiert sind. Der Anatomie einer übergroßen Maus ähnelnd, erinnert die technomorphe Gestalt an gentechnisch modifizierte Lebewesen wie die Vacanti-Maus oder die OncoMouse™. Die OncoMouse™ (Krebsmaus) erlangte Bekanntheit als erstes transgenetisches, patentrechtlich geschütztes Säugetier. In diesem Sinne verkörpert onco-mickey-catch auch die Auflösung der Grenzen zwischen Körper und Technik und stellt Formen des menschlichen Selbstverständnisses sowie Vorstellungen von sozialen Beziehungen neu zur Diskussion.
Natascha Sadr Haghighian (*1970 in Berlin) ist Choreografin, Performerin, Filmemacherin und Produzentin. Sie studierte Film- und Medienkunst an der Kunsthochschule für Medien Köln bei VALIE EXPORT und an der School of the Art Institute of Chicago bei Lin Hixson als DAAD-Stipendiatin. Sie ist Mitbegründerin der Berliner Theater- und Performancegruppe machina eX und Gründungsmitglied von Fernwärme, einem Performance-Programm des Projektraums Ausland, Berlin. (Diese Biografie wurde von bioswop.net erstellt.)